Inspelning av en debutkonsert på Millesgården. Resultatet skulle användas som utskick för kommande sånguppdrag. Akustiken i lokalen kändes mycket bra men en varm sommardag så var fläktarna en störande faktor tillsammans med en hösnuvig publik. | Orgelmusiken från Astrid Lindgrens begravning blir till. Det kan vara bra med några extra händer ibland. | Ännu ett provisoriskt kontrollrum. Här är det orgelmusiken till "Farväl Astrid" som kommer på plats. Två huvudmikrofoner tillsammans med två för akustiken svarar för de digitala signalerna in till DAT'en. |
Här används vardagsrummet som inspelningsstudio, även kallad "Orvox studio in Järfälla". En viktig faktor var att rummet svarade och spelade med. | En bild från inspelningen av "Hemifrån" där 97 medverkande deltog i olika konstellationer. Instrumenteringen varierade med allt från cittror, dragspel, fioler, gitarrer, mandoliner, elbasar, kontrabasar, nyckelharpor till trumset och gamla blåsinstrument. Alla skulle få komma fram och till sin rätt. | En ensam flöjt kan tyckas men här är det tillsammans med slagverk. Lokalen är operans replokal i Gäddviken i Stockholm. Samtidigt som man eftersträvar en viss separation mellan slagverket och flöjten så skall samspelet och musicerandet fungera perfekt. |
Barn och ungdomar har alltid legat oss varmt om hjärtat. Här hjälper vi till så att alla hörs vid de årliga julavslutningarna med Järfälla Kulturskola i sporthallen. Ca 48 mikrofoner brukar behövas tillsammans med två länkade och förprogrammerade digitalmixrar. | Här är själva avslutningen på Järfälla Kulturskolas julavslutning. Då skall det låta sprött och skirt och inte som om det kom från några högtalare. Långa mikrofonavstånd tillsammans med enbart högklassiga kondensatormikrofoner bäddar för en bra upplevelse. | Slagverksinspelning pågår och man kan väl undra vad en didgeridoo gör där. För att få rätt ljud i den så användes en distad förstärkare som då måste tas om hand. |
Här pågår inspelning av en närvarande tonsättares olika verk. ≈tta kanaler används för att möjliggöra eventuell efterbearbetning. Visserligen så tar man med sig en stor del av arbetet hem det kan vara det som gör att en speciell tagning då kan användas. | Här får tonsättaren stå till svars mot solist, dirigent och producent. Man kan ju alltid skylla på mikrofonplaceringen. | Även SR's studio 2 kan kännas alldeles för liten ibland. Som här med stor symfonisk blåsarorkester och ett massivt slagverk. Separationen mellan just slagverket och övriga blir obefintlig med de mikrofonavstånd som man normalt vill arbeta med. Då får man kompromissa. |